Veerle Rooms
Contact
Biografie
Veerle Rooms (°1947 Sint-Niklaas) studeerde grafische kunsten aan het Nationaal Hoger Instituut te Antwerpen.
Gedurende 35 jaar was zij docente in het Hoger Kunstonderwijs en manifesteerde ze zich tegelijkertijd als een van de belangrijkste kunstenaars in haar discipline.
Zij gaf gastcolleges aan befaamde buitenlandse universiteiten. Haar CV vermeldt tal van nationale en internationale onderscheidingen.
Met opgemerkte tentoonstellingen en de realisatie van een reeks kostbare portfolio's in samenwerking met collegae-kunstenaars en gelijkgezinde auteurs, bracht (en brengt) zij interactie over de grenzen heen tot stand.
Techniek en thema's
Met voortdurend onderzoek en experiment blijft Veerle naar vernieuwing streven, zowel technisch, compositorisch als inhoudelijk.
Zij behoudt de klassieke technieken als basis, maar combineert deze in haar werk met de steeds evoluerende digitale mogelijkheden.
Ze blijft ook dan veeleisend, zowel voor zichzelf als voor de materie. Eerder heeft zij zowat alle grafische mogelijkheden uitgeput om haar verhaal te vertellen.
Vooral voor grote formaten bracht het digitaal tijdperk nieuwe creatieve mogelijkheden. Het voor haar werk zo typische kleurgebruik blijft aanwezig door de inbreng van chine collé. Hierdoor ontstaat een nieuwe beeldvorming die toch aansluit bij haar vroegere realisaties.
Haar interesse voor prehistorische culturen blijft een constante in haar ontwerpen, zoals blijkt uit het recente project Mythen en Tekens.
Ex librissen
Hoewel het ex libris slechts sporadisch voorkomt in haar werk, zijn de verwezenlijkte exemplaren bijzondere ervaringen geworden.
Enkele zelfportretten en opdrachten voor goede vrienden, zoals de betreurde grafiekliefhebber en mecenas Aloys Vertongen, blijven daarvan het bewijs.
Het ex libris vraagt concentratie en vooral motivatie om aan de slag te gaan met het gelimiteerde kleine formaat en met de door derden opgelegde thematiek.
Het boekmerk is voor Veerle een heel aparte kamer in het ruime huis van de grafische kunsten, maar het is een kamer waarvoor ze een grote bewondering heeft.